Veel organisaties kijken naar mogelijkheden hoe zij hun organisatiemodel flexibeler (agile) kunnen maken, hoe ze beter kunnen inspelen op veranderingen in de markt en hoe ze het werk leuker kunnen maken voor hun medewerkers.
Traditionele, sterk hiërarchisch georganiseerde bedrijven worden gedwongen zich anders te gaan gedragen om medewerkers te kunnen blijven aantrekken en om hun kwaliteit van dienstverlening hoog te kunnen houden. Maar hoe houd je grip op je bedrijf en creëer je toch die vrijheid waar iedere onderneming naar op zoek is? Het afgelopen jaar hebben wij ons in deze materie verdiept en zijn uitgekomen op een heel nieuw organisatiemodel; genaamd zelforganisatie.
Er is al veel geschreven over dit onderwerp, maar niet specifiek over zelforganisatie in de hospitality sector. Vaak zijn dit soort bedrijven sterk hiërarchisch georganiseerd door afdelingen, managers en chefs. Een model dat zijn oorsprong kent uit de tijd dat fabrieken productiviteit gingen stuwen. Hiërarchie is de jaren daarop alleen maar sterker en sterker geworden. Tegenwoordig is iedereen wel manager van iets.
Er is al veel geschreven over dit onderwerp, maar niet specifiek over zelforganisatie in de hospitality sector. Vaak zijn dit soort bedrijven sterk hiërarchisch georganiseerd door afdelingen, managers en chefs. Een model dat zijn oorsprong kent uit de tijd dat fabrieken productiviteit gingen stuwen. Hiërarchie is de jaren daarop alleen maar sterker en sterker geworden. Tegenwoordig is iedereen wel manager van iets.
Bron en hele artikel: Pretwerk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten